Vill du att en outbildad tandläkare ska laga ett hål i din tand?

Om du inte vill det, vill du att vem som helst ska operera ditt knä om du skadat det? Vill du då att vem som helst ska utbilda ditt barn?

Hörde en vuxen säga "det är så bra för min son tog examen i våras och nu arbetar han som lärare för det är ganska bra betalt för honom. Han sparar nämligen pengarna till en resa". Hade det varit lika bra om han gått in och vikarierat för en sjuk tandläkare? Jag hade inte satt mig i den stolen!!! Jag tycker därför inte att outbildade lärare bör undervisa eleverna i skolan heller!!!

Idag pratar lärarstudenter så mycket skit om lärarutbildningen även utanför universitetet, om vi slutar med det och tar det med personerna det gäller istället, kanske vi kan höja en lärares status. Och om vi på fältet slutar att gnälla över små lokaler med dålig luft, att det är klotter på väggarna och stökigt i korridorerna till andra utanför skolan så tror jag att vi kan höja lärarens status. För hur många som jobbar på IKEA gnäller utåt om smutsiga toaletter, dåliga arbetstider, eller att chefen är alkis? Nej det är för att många lärare gnäller så ofantligt mycket som läraryrket har lågstatus! Det som är så viktigt! Av vilka skulle eleverna annars lära sig allt av?

Jag anser att det är dax att vakna upp och inse att inte vem som helst kan gå ut och undervisa i skolan!!!

Jag anser att lärare förädlar Sveriges viktigaste naturresurs!

Kommentera gärna så blir jag glad =)
Postat av: Stina

Skitbra skrivet!

2005-10-31 @ 21:13:26
Postat av: Åsa

Håller så fullständigt med dig! Vi har läst en hel bok om professionalism i pa 3 och en legitimation för att få undervisa borde vara minimikravet!

2005-10-31 @ 22:21:01
URL: http://asahedegren.blogg.se

Kommentera gärna så blir jag glad =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0