Ifrågasätta Darwin??

Jag citerar från SVT TEXT...

"Var fjärde svensk ifrågasätter Darwin
Var fjärde svensk tror inte på evolutionen, dvs Darwins utvecklingslära. Istället tror man att gud eller någon annan högre makt har skapat jorden och allt som finns här.
31 % av de 1000 kvinnorna menar att gud skapat allt
."

Hur pålästa är människorna i Sverige?
Så svenskarna tror att Darwins evolutionsteori bara är påhitt. Jag tror i och för sig bara att gud är ett enda stort skämt, så självklart kan dessa människor få tro att gud har skapat jorden.

Redan på 1800-talet hade ironiskt nog många svårt att acceptera kärnan i Darwins teori – det naturliga urvalet. Men att det fortfarande idag är så i Sverigekunde jag absolut inte tro!!! 150 år senare...
Det naturliga urvalet går ut på att individer med egenskaper som gör att de är anpassade till en viss miljö oftare överlever och kan fortplanta sig, vilket gör att dessa egenskaper är de som sprider sig till kommande generationer.
Jag tror absolut på Darwins teori. Att djuren anpassar sig efter miljön och att bara de bäst anpassade överlever.

Är det så att det är så få människor som är pålästa om vad Darwins utvecklingslära innebär så att de bara chansade då Sifo pratat med dessa människor? För mig verkar det mest troligt!!!

Självklart ska folk få tro och tycka vad de vill, det säger jag inget om. Men just vad är det i Darwins utvecklingslära som folk inte tror på?

Redan då jag var 14 år fastnade jag för vad Darwin upptäckt. Darwin (och Lasse Genberg, min biologilärare) var den som fick mig intresserad av ämnet biologi och som nu gör att jag vill undervisa barnen i skolan inom biologi.
Det finns så otroligt många intressanta "ämnen" under rubriken Biologi!
SÅ jag hoppas att alla lärare oavsett tro undervisar eleverna om Darwins evolutionsteori!!!




Kommentera gärna så blir jag glad =)
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Jag blev också chockad när jag hörde om den undersökningen. Evolutionsteorin är väl så bevisad som en vetenskaplig teori kan vara. Att så många kristna inte acceptera den känns konstigt, det är ju inte så att Darwin motbevisar guds existens. Men i stället för att inse det verkar en del föredra att stoppa huvudet i sanden:)

2006-04-19 @ 23:36:29
URL: http://matsolasfanclub.blogg.se
Postat av: stina

det finns ju ingen teori som ar hundraprocentig, det finns brister aven i darwins teorier som jag tycker ar konstigt att folk bara koper rakt av. men det ar ju just for att det ar en teori, hur saker och ting egentligen ligger till ar ju ingen som vet. och som matsola sager, darwins teori motbevisar ju inte guds existens, eller tvartom. snarare kanske dom forstarker varandra. men jag tycker det ar rent av elakt att dumforklara folk som inte tror helt ut pa den :) da kan man lika garna dumforklara dom som tror att det ar det enda sanna. folk ar for ovrigt inte sarskilt religionspalasta heller, vilket som ar mest tragiskt vet jag inte riktigt. london ar for ovrigt najs :) nu blir det musikal!

2006-04-20 @ 19:25:33
Postat av: stina

for ovrigt hoppas jag du tanker pa att du kommer ha bade kristna och muslimer samt barn fran manga andra religioner som elever, dom maste man aven ta hansyn till. :) fast det tror jag nog att du kommer gora. bye.

2006-04-20 @ 19:27:18
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Varning för långt inlägg!

Helt sant att även vetenskapliga teorier kan kullkastas. Det behöver dock inte innebära att de är helt fel för det. Ett exempel från fysiken, Newtons gravitationsteori används fortfarande i stor utsträckning trots att den inte är relativistiskt korrekt. Så trots att den inte är absolut sann kan man knappast säga att den är fel, snarare begränsad.

På samma sätt skulle det möjligen kunna vara med evolutionsteorin. Det kommer förhoppningsvis nya upptäckter som kan förklara mer än ved de nuvarande kan, men grunden kommer säkerligen att komma från den nuvarande evolutionsläran. Det är jag övertygad om.

Som jag förstått det är principerna för evolutionen tämligen enkla. Våra egenskaper hänger (åtminstone till viss del) ihop med våra gener och ärvs vidare. Fördelaktiga egenskaper gör att individen reproducerar sig i större utsträckning, vilket gör att de sprids till en allt större del av populationen. Mutationer gör att generna förändras, så att arterna ständigt förändras.

Alla delarna ovan är, som jag förstår det, väl bevisade. Att någon av dem skulle visa sig mer än marginellt felaktig har jag svårt att tro.

Det som får mig att tro att just darwin's teorier kommer att leva länge är att de är så pass enkla. De riktigt bra (och långlivade) vetenskapliga teorierna brukar vara just enkla (i förhållande till hur mycket de kan förklara).

2006-04-20 @ 19:59:28
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Det som jag tror gör att många kristna är så negativa är att evolutionsläran ifrågasätter människans position. Enligt de flesta (såvitt jag vet i alla fall) relgioner (definitivt kristendomen) har människan en särställning i naturen, vilket vi inte alls har i biologin.

Fast jag tycker nog att det största hotet mot människans särställning kommer från astronomin, och upptäckterna av universums storlek och det stora antalet jordlika planeter. Ett oändligt universum känns kanske som ett lite väl stort hem för att bara vara skapat för oss människor? Men det är ju bara en känsla, inget bevis.

2006-04-20 @ 20:13:37
Postat av: Lina

Jag anser att man ska undervisa om det som står i läroplanen oavsett om det är muslimer eller kristna i en klass. Jag tycker även att man på Biologin ska gå igenom vad Darwin menar med det naturliga urvalet och med hans evolutionsteori. Alltså gå igenom det sakligt och då berätta att vissa människor tror på det, andra inte.
Hur olika religioner ser på hur jorden skapades anser jag är upp till religionsläraren att sköta.

2006-04-21 @ 09:37:38
URL: http://linasjoblom.blogg.se
Postat av: stina

jag haller med er bada:) Som i alla viktiga fragor far man bara inte glomma bort att respektera varandra. Respekt ar for ovrigt nagot dom ar bra pa har i england. folk ar sa sjuuukt trevliga:)

2006-04-22 @ 18:56:14

Kommentera gärna så blir jag glad =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0