Någon som har missat matematiklektionerna i skolan, eller?

Som blivande matematiklärare reagerar man på en artikel som denna.
Hur sjutton ska eleverna i skolan kunna lära sig procenträkning när det finns så mycket som är galet angivet i vår vardag.
100 % är max, alltså allt, det totala.

Om jag då fyller en kanna med vatten så kan jag aldrig säga att kannan innehåller 110 % vatten, även om det rann över då jag hällde i vattnet. För den totala mängden i kannan är alltså 100 %.

Dåligt exempel, men ändå...

Kommentera gärna så blir jag glad =)
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Jag skrattade mycket åt den artikeln=)

2006-07-21 @ 19:54:03
URL: http://matsolasfanclub.blogg.se
Postat av: stina

jag skrattade också när jag läste den förut idag.. till å med jag fattar att inget kan vara mer än 100 % å då tillhör jag ändå dom som är mindre mattesmarta...

2006-07-21 @ 22:48:35

Kommentera gärna så blir jag glad =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0