Budapest

Nu har Rickard och jag varit på en minisemester!
Jag älskar att resa, det är en drog, en farlig drog.
Jag vill ut på fler äventyr, jag vill inte flytta tillbaka till Sverige. Sverige är ett vackert land, men mycket i Sverige är riktigt dåligt om man jämför mad andra länder. Sjukvården är ett bra exempel!!
Många som bor i Sverige, köper bara svenska produkter. Det ska vara svenskt kött och svensk kyckling och så vidare, men vad är det som gör att det svenska köttet är bättre än det danska eller det Östrerrikiska köttet?

När jag flyttar tillbaka ska jag försöka vidga min syn lite. Jag kan lika gärna köpa kyckling från tyskland elelr england. Sjukvården måste jag tyvärr besöka, men jag tänker ställa krav och går det inte får jag väl helt enkelt lämna landet för att få det man behöver.

Undrar just vart man hamnar när man blir stor. Just nu ska jag tillbaka till Sverige för att slutföra min utbildning, men sen? Om 10 år, eller 20 eller när man är gammal.
Ja det är frågan.

Här är några foton från Ungern.

27974-90
slottet

27974-91
en spindel

27974-93
här får jag precis fågelskit på mig...

27974-92
Här bodde vi

fler kanske kommer...
Annars hittar ni fler på resdagboken.se alias linarickard
De kommer dock tidigast ïkväll.

Kommentera gärna så blir jag glad =)
Postat av: Jenny

Jag undrar om du tycker att du är gammal om 10 år eller om 20 år. Troligtvis blir man aldrig äldre än man känner sig.

2007-06-18 @ 14:30:34
Postat av: stina

fast största anledningen till att köpa svenska grejer är ju att det är det ekologiskt bästa. det är onödigt att frakta djur från tex tyskland för att vi ska äta dom i sverige när vi har fint kött här. helst ska man väl även försöka köpa av lokala bönder, men sånt kan vara svårare att få tag på. annars håller jag med om att vidga synen är bra:)

2007-06-19 @ 13:22:29
URL: http://stina47.blogg.se
Postat av: Robodan

Vackra bilder! Det ser mysigt ut! Ni har rest och sett mycket nu! Kul:-)
Hela världen är en vacker plats. Det finns jobbiga och problematiska saker i alla länder och underbara saker förstås. Håller dock med Stina om att det är mycket bättre att köpa allt man behöver med så få transporter som möjligt. Miljön måste vi ta hand om och likaså djuren. I Sverige har vi krav på hur djuren ska behandlas (efterföljs inte alltid) och det tycker jag också är viktigt, så jag köper helst svenska varor som är ekologiskt- och kravmärkt.
Men det är också viktigt att vidga synen och köpa varor från länder som verkligen behöver få igång sin handel. Rättvisemärkta produkter från Afrika tycker jag är viktiga att handla från. Länder som Tyskland och Österrike är fina och har minst lika bra produkter som oss, men de klarar sig helt utan min hjälp. Det största problemet för mig är snarare att vi i EU bygger upp tullmurar runt oss och mobbar utt.ex. Afrika. Ska de någonsin slippa beroendet från oss så måste de få komma igång med sin handel. De borde ha tullmurar istället så fick vi betala en massa extra för frukt och sånt.
Jag förstår verkligen att du känner för fler äventyr. Världen är häftig och det finns inget som säger att Sverige skulle vara världens bästa plats. Sjukvården har stora brister i Sverige med köer och felbehandling och stegrande priser trots att den ska vara fri, men det finns knappast mer än 4-5 länder i världen som har en lika bra sjukvård, så det beror verkligen på vad man jämför med. Danmark är det land i världen som just nu får mest beröm. De har 100% fri sjukvård och en bra sådan. I de allra flesta länder i världen är det mycket få personer som kan få en bra och rättvis vård. Detta är ett världsproblem och där har vi svenskar inte mycket att klaga på.

2007-06-19 @ 14:48:34
URL: http://robodan.blogg.se
Postat av: Lina

Jag jämför bara med alla mina sjukhusbesök här jämfört med alla mina besök i Sverige. Och sjukvården här slår Sverige med hästlängder!!!

2007-06-19 @ 18:06:19
Postat av: Robodan

Ja Österrike är bra har jag hört och det är ju verkligen kanon att sjukvården varit så bra för dig (bäst vore väl om du slapp ha kontakt med sjukvården varken här eller där). I Sverige är det ju väldigt olika beroende på var man bor. Jag har hittills varit nöjd med all hjälp jag fått.

2007-06-28 @ 17:44:07
URL: http://robodan.blogg.se

Kommentera gärna så blir jag glad =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0