Intervjuer

Hela mitt liv kretsar just nu kring intervjuer.

Jag har 10 intervjuer inbokade denna veckan. 10 intervjuer som jag ska genomföra till mitt examensarbete.
Utöver det så kretsar det mesta kring anställningsintervjuer. För en vecka sedan hade jag min första, i söndags min andra, igår min tredje och så har jag ytterligare 2 intervjuer inbokade. Fast de kommande är i Halstahammar och i Huddinge, alltså en bit att åka och som kräver lite mer av mig, tidsmässigt.

Första anställningintervjun blev jag grillad under 75 minuter, totalt utfrågad. I efterhand känns det väldigt bra att det var så många svåra frågor. Jag lärde mig massor!
Andra intervjun var ett jobb som jag hade sökt, men där jag inte visste vad jag hade sökt. Lämnade lägenhetsdörren och var tillbaka i dörren igen på 30 minuter. Tjänsten var ett vikariat till sommaren och jag skulle ha börjat i går. Jag hade bestämt mig för att tacka nej, men ändå blev jag besviken när han ringde och sa att jag inte fick tjänsten.
Intervjun igår var med två kvinnor, 2 härliga rektorer, ganska lättsamt, men ändå några sakliga frågor om hur jag skulle hantera olika situationer. Vi satt och pratade i kanske 35 minuter och dialogen kändes bra.

Tänk tre anställningsintervjuer och ändå 3 så olika intervjuer, visserligen är det olika männsikor och alla vill kanske ha fram olika saker ur mig.

Spännande är det i alla fall! 

Kommentera gärna så blir jag glad =)
Postat av: Åsa

Ja, det är ju verkligen lärorikt med intervjuer! Även om det inte alltid är en helt avslappnad situation... Jag håller iaf alla mina tummar för dig! Kram

2008-04-23 @ 18:18:44
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Det är nog nyttigt att vara på ett gäng intervjuer ja. Dom kan verkligen vara olika, jag tyckte att man kunde märka stor skillnad på hur vana intervjuarna var. Jag var på en intervju på ett bemanningsföretag (academic works) och den var hemsk, personen som intervjuade mig gjorde väl inte så mycket annat än just det. Hon vände och vred på alla mina svar, så jag kände mig synnerligen obekväm. Till slut satt jag bara och försökte gissa vilka svar hon skulle vilja ha, och det är ju knappast meningen.

Intervjun som jag fick mitt jobb på var betydligt mer avslappnad, med lite enklare frågor:) (inte så mycket: nämn fem svaga sidor hos dig själv, med en massa uppföljningsfrågor om vilka tänkbara problem det kunde ge.)

Det är nog så att man ska försöka att vara sig själv så gott som det går, dom ser nog igenom en annars. Men jag tror inte att du har något större problem med att vara dig själv:)

2008-04-24 @ 10:21:52
Postat av: Lina

Ja, intevjuer är lärorika och roliga. Roliga därför att man träffar nya människor =)

Mats-Ola: Haha, det du skriver påminner precis om en intervju Rickard var på. Han var väldigt ung för att ta en MBA (yngst någonsin på det universitetet han läste). Så när han var på en anställningsintervju hos en äldre herre som själv höll på att ta en mba nu, blev Rickard totalt utfrågad om matriser och fick visa dem på någon tavla.
Efteråt visade det sig att intervjuaren trodde att rickard ljög i sin CV och bara tog dit honomför att testa honom. haha.

Galet alltså!

2008-04-24 @ 11:17:40
URL: http://linasjoblom.blogg.se

Kommentera gärna så blir jag glad =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0