Smartare förr?

självporträtt. 2år och 10 månader gammal

Självporträtt 10 februari 1986.


Rensade några kartonger och hittade lite av varje. Ett häfte med teckningar från min dagistid. På en sida var det tre porträtt, en på mig, en på mamma och en på dagisfröken Birgitta. SÅ det är förmodligen dagisfröken Birgitta som skrivit vilka det var jag tecknade av.

Jag hittade även papper från min gymnasietid.
En labb i biologi om normala leukocyter i perifert blod. Shit, hör ni hur det låter? Skitsvårt låter det. I samma labb fick vi studera våra vita blodkroppar och det minns jag var riktigt kul! Något annat som var riktigt roligt var att dissikera (stavas?) en mink. Pälsen var redan borttagen...
Jag fann även en laborationsrapport på flera sidor om cellmembranets Permeabilitet och då laborerade jag med Fredrik Landin.
Först nu förstår jag varför jag valt att bli textillärare istället. Jag fattar nämligen ingenting av mina labbar som t.ex. tunnskiktskromatografi, enzymaktivitet och elektrofores.

Haha, så hittade jag just papper från SMIT3A där jag gjort en bibelstudie. Ja, visst är det sant. Kunde ingen tro. Det är nog därför jag inte är kristen. haha. Fy för att bli tvingad att läsa om liknelsen om den förlorade sonen i Lukas evagelium, kapitel 15 och verserna 11-32. Haha.

Hittade även ett häfte med prov i fysik. och ett nationellt Matte E prov.

Nu hittade jag även en uppgift i svenskan. Att göra en jämförande analys av författarnas sätt att presentera sig själva. Jag valde visst  August Strindbergs Tjänstekvinnans son med Pär Lagerkvists Gäst hos verkligheten. Inte nog med detta har jag jämfört två krigsskildringar, Fogelströms och Lawrence kärleksskildringar, hur kvinnor skildras i Moa Martinssons Mor gifter sig och i August Strindbergs Fröken Julie.

Undrar hur det kommer sig att jag sparat saker i ämnena som jag tycker har varit tråkigast, som att mer än hälften av alla papper är från fysiken och att jag har religion- och historiapapper kvar samt att jag har de tråkigaste uppgifterna i svenskan sparade.
Men ingenting från de ämnena jag tyckte var roligast som Bild, matte, Biologi och de andra. jaja.

Det är bara att konstatera att jag har valt rätt yrke och att jag verkligen var smartare förr. Eller var jag det?

Kommentera gärna så blir jag glad =)
Postat av: Åsa

Åh... huvudfotingar är ju för härliga! Sedan det där med labbar och annat... måste varit otroligt mycket onödigt vetande, eftersom man inte komemr ihåg ett skvatt av det... Ha en bra midsommar! Kram

2008-06-20 @ 09:43:48
Postat av: Fröken Nina

Söt bild!

Nu fattar jag vilken Lina du var! :D

Laddar du inför hösten?

2008-06-26 @ 19:50:14
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com

Kommentera gärna så blir jag glad =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0